העלאת רף גיל הרכיבה על חשמליים ל-16 -תקנות חדשות
שישי, מרץ 11, 2016 - 10:07

סיכום ישיבת וועדת הכלכלה מה-9 במרץ 2016

 

הישג גדול לציבור הולכי הרגל, אתמול בוועדת הכלכלה בראשות היו"ר ח"כ איתן כבל.
וועדת הכלכלה אישרה את התקנות של משרד התחבורה, תוך תיקונים קלים של ניסוחי תחביר של התקנות, שימנעו הסעת הגלגינוע על המדרכות, ובמעברי החצייה של הולכי הרגל, וכן העלאת גיל הרוכבים לגיל 16.

בדיון נכחו רק ארבעה חברי כנסת ובהם היו"ר איתן כבל, ח"כ חמאד עמר, ח"כ עבד אלחכים חאג` יחיא, וח"כ מירב בן ארי.

כל שאר חברי הכנסת שבדרך כלל רק מגיעים לצורך התנגדות להתקנת תקנות אלו ואחרות, כמו ח"כ תמר זנדברג, נעדרו באופן מפתיע מההצבעה, מתוך ידיעה כי ח"כ איתן כבל יו"ר הוועדה מתכוון להעביר ולאשר את התקנות החדשות בהתאם להמלצת משרד התחבורה, ועקב בקשת השר ישראל כץ, לאשר את התקנות הללו תחילה.

ח"כ איתן כבל פתח את הדיון בדברים "העובדה שמשרד התחבורה מעביר את מתן הסמכויות בדרך פנימית, אנחנו לא מקבלים את זה, כל התקנות וכל תקנות האכיפה עוברים בוועדה לאישור".

ניצב משנה שרית פליפסון ראש מדור תביעות באגף התנועה, הגיבה לדברים באומרה "חשוב לציין ולהדגיש, מדובר רק בהרחבת סמכויות של הפקחים, ולא העברת הסמכויות מהמשטרה לרשויות המקומיות".

בתגובה מנכ"ל משרד התחבורה מר עוזי יצחקי, ביקש לדון בוועדת הכלכלה בנושאים אלו, אך נחסם חלקית על ידי היועצת המשפטית של וועדת הכלכלה שאמרה: "אני תומכת בדיון בוועדה, אך גם חלק מהתקנות צריכות אישור וועדת הפנים.

בתגובה לדברים הוסיף יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל: "עניין הפקחים צריך להיות תחת קורת גג אחת, ואנו מבקשים תיקון לפקודת התעבורה ולא הוספת חוק!"

מנכ"ל משרד התחבורה מר עוזי יצחקי הוסיף ואמר: "אני מדבר על התקנות המוצעות ע"פ משרד התחבורה.

1. תקן ישראלי לגלגינוע.

2. חובת חבישת קסדה.

3. העלאת גיל המינימום מגיל 14- לגיל 16.

הוסיף ואמר: "גיבשנו תוכנית עבודה כוללת, ועידכנו את וועדות התכנון בצורך בשבילי האופניים, מקדמים את פרויקט אופני דן, שישרת את כל גוש דן.

כל תחנת רכבת חדשה תחובר לשביל אופניים, כמו בתחנות החדשות ברעננה, כרמיאל ורכבת העמק.

לאחר אישור התקנות, ייצא קמפיין פרסומי החודש בנושא כל הכלים שלא מוגדרים בחוק, ויאסר שימוש שלהם".

בתגובה לדברים ענתה היועמ״ש של וועדת הכלכלה, שחבישת קסדה על הגלגינוע, תמיד חובה ללא קשר לגיל הרוכב, וכן המשתמש יצטרך לבדוק גם אם הכלי עומד בתקן (שנקבע בתקנות), אבל בשלב זה אין חובת ביטוח, בגלל שרוצים להיות כמו באירופה לדבריה.

בתגובה ח"כ כבל הוסיף "בשלב הראשון נאשר את מה שמונח לפנינו, ואני לא סוגר את העניין הזה, ואנחנו נתקן ונדאג שיהיה רישוי וביטוח. אני רוצה למצוא את הדרך להוציא את זה החוצה, ואחרי זה להוסיף תיקונים. 

אני מקבל פניות רבות מהורים לילדים שמבקשים שנסדיר את התקנות, כי ההורים לא מסוגלים לעמוד בלחץ של הילדים שלהם, ולכן ההורים מבקשים את החוקים והתקנות הללו, בכדאי להגיד לילדים שזה לא חוקי".

בישיבה אף השתתפה סגנית ראש העיר ת"א הגב' מיטל להבי, שאמרה בנושא הביטוח "רק לאחרונה התגלו עודפים בקרן קרנית, שמשתמשים בהם להוזלת הביטוח. במקום זה היה צריך לקחת את הכסף הזה, ולבנות פול (ביטוח) גם לכלים הללו".

נצ"מ שרית פליפסון אמרה "אני מברכת על העלאת גיל הרכיבה על הכלים החשמליים, והמשטרה תומכת ברישוי מקוצר".

חגית אוריין מנהלת עמוד הפייסבוק "מחזירים את מדרכות ת"א להולכי הרגל" שמוביל את המאבק בהורדת האופניים והכלים האחרים מהמדרכות אל שבילי האופניים ו/או הכביש. אמרה לח"כ איתן כבל בתגובה לתקנות שהובאו היום לאישור "אני מבקשת לוחית זיהוי בולטת שאינה מחייבת רישוי, כמו שהיה בעבר! איך אנחנו (הולכי הרגל) נתפוס את הרוכבים שפוגעים ובורחים? 
איך הפקחים והשוטרים יתפסו הרוכבים? 

היא הוסיפה ואמרה "לפי אור ירוק, מרבית התאונות הן של פגע וברח וכיום יש מאות כאלו, כך זה גם עם החשמליים. לכן יש צורך בלוחית זיהוי".

לעומת זאת יובל גינסברג נציג היבואנים אמר בדיון "מה פתאום משתנה גיל הרכיבה מגיל 14 לגיל 16? זו גזרה שהציבור לא יוכל לעמוד בה כי 70% מהכלים הם של גילאים מתחת לגיל 14".

הוסיף ואמר יוסי בלוט מחברת "ECOFUN" "אנחנו לא אוהבים את הרוכבים מתחת לגיל 16. אבל לוותר על האכיפה מתחת לגיל 16".

ח"כ כבל השיב לו "יהיה פיקוח! אנחנו מנסים למצוא תשובות לגבי הרישוי".

בדיון אף השתתף עמי רויטמן היועמ״ש של המועצה לבטיחות בדרכים, שהפתיע את הנוכחים באומרו "על פי הנתונים שלנו אין הרבה נפגעים על הגלגינוע".

בתגובה השיבה נצ"מ שרית פליפסון "זה ממש לא נכון, יש הרבה תאונות דרכים שפשוט לא מדווחות".

גדי מינץ יבואן אופניים הוסיף ואמר "אתם גודעים את השוק ומעודדים רכיבה על אופנועים. בכל העולם זה הכלי (גלגינוע) הכי ירוק, ואנחנו הולכים בניגוד לכל העולם, זה יגדע את התחום!" "ואני מתנגד לרישום היצרן של הכלי, על המדבקה כי זה סוד מסחרי".

ח"כ איתן כבל השיב לו "הנימוק שלך הוא לא נימוק מקובל, אולי יבוא בעתיד שר תחבורה שישנה את זה. זה לא יגדע את השוק!" כמו כן השיב לו ח"כ איתן כבל בעניין המדבקה "אני אבדוק אם הסוד המסחרי גובר על זכות הציבור לדעת. תעביר אליי פנייה מסודרת, ונבדוק זאת בעתיד".

עו"ד גלית גלעד מארגון בטרם שתמך בהעלאת גיל הרוכבים על הכלים החשמליים לגיל 16, אמרה בדיון "40% מהתאונות הם מתחת לגיל 14, יש צורך בהסברה וחינוך יותר מפורט, שיסייע להורים להבין איזו קסדה לקנות, ואיך שמים אותה".

מר מקס אליהו נציג משרד החינוך סיפר כי הם תומכים בהעלאת גיל הרוכבים לגיל 16, ואנחנו עושים חינוך לרכיבה בטוחה כבר בכיתות ט' ו י', אך עדיין לא בכל בתי הספר.

ח"כ מירב בן ארי שהיא בעצמה רוכבת על אופניים חשמליים, אמרה בדיון "אני מבקשת להתנגד לחבישת קסדה ואפוד זוהר בנסיעה על גלגינוע. למה לחייב רוכבים על חשמליים מעל גיל 16 לרכב עם קסדה".

בנוגע לאכיפה המוצעת שבמקרה וייתפס רוכב על כלי חשמלי (אופניים ו/או גלגינוע) מתחת לגיל המותר בחוק, וההנחייה לפקחים ולשוטרים תהייה הוצאת האוויר מהגלגלים.

ח"כ מירב בן ארי, הסבירה כי אי אפשר להוציא אוויר מגלגלי הגלגינוע, מאחר ורוב הצמיגים לא ממולאים באוויר אלא בחומר מוצק, איך יוכלו הפקחים להוציא אוויר אם אין כלל אוויר בצמיגים הללו?

כמו כן שאלה ח"כ מירב בן ארי, על איזה כלים מותר לרכב לפי התקנות ואיזה לא?

תשובת היועמ״ש של משרד התחבורה השיבה כי הכלים המוכרים על פי תקנות אלו, הם אופניים רגילים, וחשמליים, וכן הגלגינוע, ואילו כל כלי אחר כמו התלת אופן או החד אופן (UNI-Wheel וסגווי) אסורים לשיווק ויבוא על פי חוק, ורשויות המכס עודכנו איזה כלים ניתן לייבא לארץ, ואיזה לא, על פי התקנות החדשות.

בתגובה שאלה ח"כ מירב בן ארי את היועמ״ש של משרד התחבורה "איפה ראית תלת אופן?" (הנוכחים בחדר הוועדה הגיבו בגיחוך). כמובן שהיועמ״ש של משרד התחבורה, לא ידעה איך להשיב לשאלה של ח״כ מירב בן ארי.

היועמ״ש של וועדת הכלכלה הוסיפה ואמרה בעניין הקסדות "המשתמש צריך לראות ולבדוק שהקסדה מסומנת בתקן המתאים (כפי שנקבע בתקנות), אבל לא צריך ללכת למעבדה בשביל לבדוק שהקסדה עומדת בתקן, על המשווקים חובת האחריות למכור קסדות שעומדות בתקן הישראלי".

כמו כן הבהירה היועמ״ש של משרד התחבורה כי הרוכבים צריכים לרכב רק בשבילי האופניים ו/או צידו הימני של הנתיב התנועה, כולל נסיעה בצידו הימני של נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) וזאת על פי פקודת התעבורה הקיימת בנושא זה.

בתגובה לחובת הנסיעה בצד ימין של הדרך, אמר עמי רויטמן היועמ״ש של המועצה לבטיחות בדרכים "צריך לתקן את תקנה 34ב לפקודת התעבורה, שיקבע שגם גלגינוע (לא רק אופניים) יוכל לנסוע בצד ימין בנתיב תחבורה ציבורית, ולהוסיף זאת לתקנה 122ב (4)".

חגית אוריין מנהלת עמוד הפייסבוק "מחזירים את מדרכות ת"א להולכי הרגל" שבה ודרשה שיאסר השימוש בטלפון הסלולארי בעת רכיבה על אופניים.

בתגובה השיבה לה היועמ״ש של משרד התחבורה, בנוגע לשימוש בסלולאר בעת רכיבה על אופניים והגלגינוע, שכבר קיים איסור בחוק (תקנה 28 לפקודת התעבורה) לנהוג על כל כלי תחבורה תוך שימוש בטלפון הסלולארי, והאיסור מתייחס לכלל כלי הרכב הממונעים, החשמליים והלא ממונעים (אופניים רגילים), וסמכות האכיפה קיימת בידי משטרת ישראל.

לפיכך התקנות שאושרו היום בוועדת הכלכלה, בהקשר לגלגינוע תחילתן של תקנות אלו יהיו רק מעוד 120 יום (עקב בקשת מכון התקנים לתקופה של שלושה חודשים כדי לקבוע תקן ישראלי לגלגינוע) לאחר שירשמו ברשומות, למעט התקנות הנוגעות להעלאת גיל הרוכבים מגיל 14 לגיל 16, וכן חובת הנסיעה בשביל אופניים ו/או בכביש החל מעוד 30 יום מהיום, לאחר שירשמו ברשומות.

תיקון נוסף שבוצע בתקנות בסעיף 122א פיסקה (ב) הוצע במקור תחילה: "אולם מותר להולך רגל להסיע גלגינוע על המדרכה אם אין בכך הפרעה להולכי רגל".

התיקון שהתקבל במקום המילה להסיע, תופיע המילה "להוביל", וזאת על מנת למנוע נסיעת הגלגינוע על המדרכה או בעת חציית מעבר חצייה של הולכי הרגל, למעט במצב של מעבר חצייה המיועד לאופניים ומסומן כסימון 812 בלוח התמרורים הישראלים
וזאת ובתנאי שהאור הירוק במעבר החצייה פועל, ולא תוך כדי התפרצות לתוך הכביש בנסיעה כאשר האור האדום דולק במעבר החצייה.