שומרים על קריית אונו שלנו

הצטרפו לתמיכה!

קריית אונו נמצאת על סיפו של שינוי אורבני דרמטי ובלתי הפיך.
עיקרו, בניית שתי שכונות חדשות וסדרת מיזמי "פינוי בינוי" במרכז העיר, ברמת צפיפות שתפגע קשות באיכות החיים ובצביונה של העיר.
מטרתנו- תכנון אחראי וכולל, השומר על יתרונותיה ואיכותה של קריית אונו ביחס לערי הסביבה.
 

תכנון אחראי וכולל לקריית אונו

קריית אונו נמצאת בעיצומו של תהליך שינוי רחב היקף.

התהליך מורכב מסדרה ארוכה של שינויים מקומיים שנועדו למכסם אינטרסים כלכליים עבור מעטים, תוך פגיעה ברבים, ללא ראייה כוללת ומקיפה. התוצאה – סדרת פרויקטים למגורים בהיקף של אלפי דירות, ברמת צפיפות גבוהה מאוד, ללא כל התחשבות במרקם העירוני הקיים.

הועדה המקומית לתכנון ובנייה, בחסות העירייה, מקדמת בניית עשרות רבות של מגדלי דירות במרכז העיר ללא יכולת להתאים את התשתיות הציבוריות ומתוך קוצר ראות מדהים שישנה לעד את פני העיר ואופיה.

לאחרונה החל תהליך הכנת תוכנית מתאר כוללנית לעיר, אולם, על המתכננים נאסר להתייחס לכל תוכניות הבנייה שבתהליכי אישור ובכך השפעתה של תוכנית מתאר כוללנית תהיה שולית.

מתוך הכרה בצורך באיזון והתאמת תוכניות לרווחת כל העיר וכלל התושבים, התאספנו, קבוצת תושבים מכל שכונות העיר (קיראון, עבר הירדן, רייספלד, הוותיקה, פסגת אונו, אונו הירוקה) ללא כל זיקה פוליטית, מתוך דאגה לעירנו, במטרה להשפיע על תהליכי התכנון בעיר כפי שמפורט לפניכם.

אנו קוראים לתושבים המעוניינים לשנות את התהליך הנוכחי בכיוון מאוזן יותר, להצטרף למאבק במטרה להשפיע על גורמי התכנון השונים.

מטרה מרכזית – תכנון אחראי וכולל לקריית אונו

יעדי המאבק

א. הקפאת תוכניות הבנייה הפרטניות עד להשלמת תוכנית מתאר כוללת.
ב. מתן מנדט למתכנני תוכנית המתאר להתייחס לתוכניות הבינוי הקיימות.
ג. בחינה מחדש ושינוי התוכניות הקיימות (המאופיינות בבנייה בצפיפות גבוהה מאוד) והתאמתן לצביון העיר.

,
תכנון מאוזן לקריית אונו - נתונים בסיסיים

תוספת יחידות דיור מוצעת

  • תוספת יחידות בתוך קריית אונו – 11,000 (לא כל התכניות מאושרות!) – אלה נתוני משרד התכנון, אבל כדאי לציין שקיימת עמימות בנוגע למספר הסופי. חישובים שונים מביאים לסך כולל של מעל 12,000 יחידות דיור נוספות בתוך קריית אונו. בתוך התוספת הזו, כ- 3,500 יחידות נוספות ברחוב לוי אשכול ובסמוך לו!
  • תוספת יחידות בסמוך לקריית אונו - 15,000-20,000 בר"ג, גני יהודה/סביון, גני תקווה ואור יהודה

תוספת שטחי תעסוקה/מסחר מוצעים

  • גם כאן קיימת עמימות, אבל על פי נתוני משרד התכנון השאיפה היא להגיע לסך של בין 800,000 – 1,000,000 מ"ר של תעסוקה ומסחר (בהשוואה לכ-100,000 מ"ר הקיימים כיום)

מסקנות

  1. יש לשקול מחדש את מספר יחידות הדיור החדשות שתתווספנה לעיר ולהפחית אותן לרמה המקובלת עבור עיר בסדר גודל דומה
  2. יש לשקול לרכז / להגביל את יחידות הדיור החדשות לשכונות עתידיות – אריאל שרון, תל השומר – או לשכונות המעטפת (פסגת אונו, עבר הירדן) ולהימנע ככל האפשר מתוספות משמעותיות בשכונות הוותיקות (למעט התחדשות עירונית מאוזנת)

השפעות תחבורתיות

  • תוספת של 11,000 יח"ד (לפי ההערכות השמרניות ביותר) תוסיף בממוצע כ-22,000 כלי רכב לתנועה הפרטית השוטפת בקריה ותייצר קטסטרופה תחבורתית בכל קנה מידה.
  • בנוסף, הוספת מאות אלפי שטחי תעסוקה בשלושה אזורי תעשיה חדשים (תל השומר, אור יהודה/כביש 461, פסגת אונו צפון) יגרמו לעומס אדיר של תחבורה מסחרית (רכבי משא, אוטובוסים) על הצירים הראשיים – בראש ובראשונה ציר לוי אשכול - ולמחסור חמור בחניות.
  • ציר לוי אשכול, שעליו ינועו מרבית כלי הרכב, יהפוך לציר מעבר מהיר בין ערים, ויסבול מפקקי תנועה חריפים במרבית שעות היממה ויהווה מטרד שמיעתי ובריאותי ממדרגה ראשונה;
  • הרכבת הקלה מתוכננת להגיע רק לשולי העיר ובנקודה אחת על כביש בן גוריון. בנוסף,לא ידוע על תכנון מגרשי חנייה סביב התחנה הבודדת.
  • חוסר מענה לנושא התחבורה בעיר:
  1. אוטובוסים גדולים נעים בשכונות הוותיקות, שרחובותיהן צרים.
  2. מחסור בקווים לערים מרכזיות בגוש דן.
  3. קיים מיעוט קיצוני של שבילי אופניים.
  4. המדרכות בשכונות הוותיקות לא ידידותיות להליכה ו/או רכיבה על אופניים.
  5. הנת"צים המתוכננים בלוי אשכול ובן גוריון על נתיב תנועה, דורש הרחבת הכביש לכביש בעל 6 נתיבים ויותר (עם תוספת חניות). הפיכת הכביש לכביש מטרופולינים מסוכן מחד ואינו מאפשר פתרון לכלי הרכב הנוספים.

פתרונות אפשריים

על העיריה לייצר פרק תחבורה/חניות כחלק מתכנית המתאר ולשתפו עם הציבור באופן מידי. על הפרק לכלול התייחסות מקיפה  לסוגיות שלעיל ולבחון פתרונות אפשריים כגון:

  • כל תכנית בנייה רק בצירוף נספחי תנועה בכפיפות לתכנית הנ"ל
  • רכבת קלה – את הקו הסגול יש לבחון מחדש ולהפוך לקו תחתי תחת כל בקעת אונו, תחת רחובות ונתיבים מרכזיים ובנגישות מקס. לריכוזי מגורים.
  • את האוטובוסים בשכונות הותיקות יש להחליף למיניבוסים מונעי גז בתדירות גבוהה יותר.
  • לבצע גשר מעל כביש מכבית נוסף, מעל היציאה לכביש 471 מגני תקווה.
  • מסלול נוסף ביציאה מכביש מכבית – בר אילן דרומה לכוון תל השומר וראשל"צ.
  • הרחבת כביש דורי מרייספלד ועד לוי אשכול.
  • לפתח את הכבישים: מוטה גור ודרך משה לוי.
  • תוספת חניונים עירוניים.
  • הגדלת תדירות קו 15 ותוספת תחנות בצומת בר אילן ובבית החולים תל השומר.
  • גל ירוק על ציר לוי אשכול. הקטנת זמן התנועה לבאים ממזרח.
  • תכנון פרטני לציר לוי אשכול ובן גוריון: מס. נתיבים, רמזורים וכיכרות.

בנוסף, יש להקטין ככל שניתן את מספר יחי' הדיור המתוספות לקריית אונו.

  • יש לשים דגש על חיבור היישובים מסביב לצירי התנועה הראשיים ולמנוע ככל האפשר מעבר דרך קריית אונו.
  • יש להבין ולהטמיע את משמעויותיו של אזור בקעת אונו וככזה, לייצר תנועת רכבת קלה משמעותית.

מוסדות ציבור

א. בתחום החינוך

  • על פי תקן תכנוני – על כל כ- 350 יחידות דיור, נדרשת  כיתת בי"ס ו/או גן בכל שכבת גיל
  • (בתכנון שכונת פסגת אונו נלקח החשבון עפ"י כ- 320 שזה עוד פחות).
  • מכאן ש – 11,000 יחי' מתוכננות היום = 31 כיתות בכל שכבה.
  • ביסודי: 31X6= 186  כיתות - (6=31:5) חסרים 6 בתי ספר יסודיים (עפ"י 5 כיתות בשכבה).
  • בחטיבות: 31X3 = 93 כיתות - (3=31:10)חסרות  3 חטיבות (עפ"י 10 כיתות בשכבה).
  • בתיכון: 31X3 = 93 כיתות - (2=31:15)חסרים  2 תיכונים (עפ"י 15 כיתות בשכבה).
  • הערה: צריך לשאוף לבתי ספר קטנים יותר, עם מספר קטן יותר של תלמידים בכיתה. אז המספרים משתנים בהתאם.
  •  מעונות יום 0-3 (היום המתנ"ס נותן את השירות הזה) חסר: 3 מעונות יום לפחות
  • נתוני שטח (משוערכים): בי"ס יסודי צריך כ- 8-10 דונם, חט"ב צריכה כ-9-11 דונם, תיכון צריך כ- 12-15 דונם

ב. בתחום התרבות, נוער וספורט

  • אולם ספורט בית ספרי. חסרים 9 אולמות ספורט
  • איצטדיון כדורגל
  • אולם כדורסל ייצוגי
  • ספורטק נוסף
  • קאונטרי קלאב נוסף
  • 3 מגרשים פתוחים נוספים: קט רגל, טניס, כדור-סל
  • מבנה לנוער
  • מבנה גדול לקן הנוער העובד והלומד
  • מבנה שלישי לשבט הצופים
  • מרכז תרבות ילדים ונוער
  • בית תרבות רב שימושי
  • בית יד לבנים
  • קונסרבטוריון חדש
  • אולמות מוסיקה ומחול
  • יהיה איזון בית המטלות ה"ציבוריות" למען כל תושבי העיר, בין כל השכונות החדשות שתוכננו ביתר רווחה (וגם בשביל להוריד את העומס מאזורי ההתחדשות בלב העיר). מבני הציבור יתפרסו בינהן באופן שכל שכונה תתרום את שטחי הציבור שלה למען הקהילה כולה.

שטחים ציבוריים פתוחים (שצ"פ)

  • כיום ישנם 423 דונם של שטח ציבורי פתוח (שצ"פ) בקריה.
  • תכנית המתאר ממליצה על תוספת של 189 דונם; תוספת זו תגדיל את סך כל השטח הציבורי הפתוח בעיר ל-613 דונם.
  • אבל, כל התוספת מיועדת להתממש בתכניות תל השומר;
  • כלומר, למרות תהליך הציפוף המשמעותי שתעבורנה השכונות הוותיקות ושכונות המעטפת (תוספת של אלפי יח"ד), אף לא דונם אחד של שצ"פ יתווסף אלה בשנים הקרובות;
  • התוצאה הבלתי נמנעת היא צפיפות גבוהה ומחסור חמור בשטחים פתוחים (ריאות ירוקות) בשכונות הקיימות;
  • כבר ב-2013 הייתה קריית אונו במקום ה-14 (המפוקפק) ברשימת הישובים הצפופים ביותר בישראל (5000 נפש ומעלה) עם 7648 נפש לקמ"ר אחד!
  • לשם השואה – היא הקדימה את יהוד (5605), אור יהודה (5288), ואפילו את גני תקוה (6763);
  • ההשלכות של צפיפות בסדר גודל כזה ברורות, וכוללות בין היתר:
  • מחסור חריף במדשאות, אזורים מוצלים, שטחים פתוח למשחקי כדור, מתקני ספורט, מסלולי רכיבה על אופניים וכיו"ב
  • בעקיפין, פגיעה ביכולתם של תושבים לקיים אורח חיים בריא יותר המצריך שהיה במרחבים פתוחים;
  • פגיעה בטבע עירוני --- מגוון המינים (חי וצומח) המועט ממילא בקריה.

הרס המרקם החברתי וערעור מוחלט של הזהות המקומית

קריית אונו נבנתה במהלך 3 תקופות מרכזיות:

בשנות ה-40 וה-50 נבנתה השכונה הוותיקה (צמודי קרקע), בשנות ה-60, ה-70 וה-80 נבנתה קיראון והמתחמים סביבה (רימון, מונטיפיורי, דרור, רחבת האורן והשקד -- מבני שיכון + בנייה רוויה נמוכה). בשנות ה-90 התווספו השכונות החדשות (רייספלד, פסגת אונו ועבר הירדן -- בבניה רוויה נמוכה עד גבוהה מאוד).

צביון השכונות הוותיקות נשען על מספר מאפיינים שיש לשומרם:

  • בנייה פרטית בשטחים ירוקים פרטיים
  • בנייה רוויה סביב חצרות פנימיות גדולות פרטיות (לדוג. רימון) או ציבוריות (לדוג. האיריס).
  • מרכזים מסחריים שכונתיים
  • הוצאת כלי רכב מחוץ לשטחים הפתוחים הירוקים בין מתחמי המגורים כדי לאפשר ביטחון לילדים ושטח ירוק לקהילה.
  • תמהיל דירות בגדלים שונים בכדי לאפשר מעבר בשלבי החיים השונים בתוך השכונה.

פתרונות אפשריים

על מנת לשמור על צביונה של קריית אונו מחד, במקביל למחסור בשטחים ירוקים, אך מאידך, לאפשר התחדשות עירונית הדורשת ציפוף גדול ומאוזן, אנחנו מציעים:

  • לאורך כבישים ראשיים בנייה רוויה עם התכנות כלכלית עד 9 קומות, זה יעשה בתכנון בנייה אופקית טורית (במקום בניית מגדלים גבוהים הזרים לאופי המקומי ולאוכלוסייה החלשה באמצעים לתחזקם).
  • בנייה כזו תשמר את החצרות הפנימיות הירוקות ותתן מענה למחסור בשטחים הפתוחים (במקום המרווח הגדול בין הבניינים בבנייה גבוהה).
  • באזורים הוותיקים, צמודי הקרקע, הבנייה תוגבל עד 6 קומות בכדי להשתלב במרקם הקיים.
  • פתרונות ההתחדשות יהיו בהתאם לתשתיות ולצרכים ועפ"י התחדשות הוליסטית ובת קיימא. יש לעודד שיפוץ, חידוש ועיבוי על פני הריסה ובנייה.
  • חשוב שישמר מלאי דירות יד שנייה למי שידו אינה משגת לרכישת דירה חדשה. זוגות צעירים בתחילת דרכם, סטודנטים ומבוגרים שילדיהם עזבו את הבית, זקוקים למלאי שכזה.
  • יש לעודד דיור בר השגה (שכירות) בבנייה החדשה.
  • שמירה על הפארקים הקיימים, על השטחים הפתוחים בין הבניינים, על עצי הנוי ובמיוחד על עצים ותיקים.
  1. מסחר יעשה בדרך של מרכזים שכונתיים (10-15 חנויות ובתי עסק) ולא לאורך צירים ראשיים והפיכתם לרחובות בעלי אופי עירוני מובהק כמו בערים גדולות – ז'בוטינסקי בר"ג או איבן גבירול בת"א. במרכזים אלה, ישולב מסחר הנותן שירות יום יומי לקהילה המקומית.
  2. הקניון יישאר המרכז המסחרי המשמעותי של העיר וניתן לשקול תוספת של שטחי מסחר, תעסוקה ומשרדים בקרבתו.

שתפו -

שתפו -